onsdag 5 augusti 2009

Raudra!

Föreställning i Nora. Åsa från Aktör spelade sin Raudra-Åsa på bryggeriet. Jag har ju hört om den nästan jämt, eftersom My är tekniker på den, och jag har sett delar av den på en onsdagsclub. Men nu alltså en chans att se hela. På en annars tråkig onsdagkväll. Klart vi åkte till Nora!

En schysst monolog om ilska. Åsa som har världens coolaste spelstil, med en fysisk uttrycksform som liksom är olik allt annat. Varje liten rörelse, om så bara en ryckning i ett öga, är vältimad och betydelsebärande. Nånstans mellan dans och performanceteater - och det är egentligen så långt från vad jag vanligtvis gillar - gör hon en egen sorts föreställning som är riktigt stark och bra. Min mor var helt tagen. Jag fick sitta på golvet och hamnade lite under energiflödet. Allt handlar så mycket om energi, ögon, att ett spel blir så intagande när det görs med hela kroppen, fullt ut. Det är en föreställning så svår att beskriva. Och så galet värd att se. Jag får lust att hoppa in och jobba och hjälpa till att sälja den, så den kommer ut till minst alla i hela världen. Men det r kanske inte en populär idé att börja dela ut säljblad till nån annans föreställningar på länsteaterns arrangörsträffar och -nätverk... :)

Men om du skulle se en affisch nånstans som säger Raudra-Åsa, eller om du hör talas om att den ska spela i närheten av dig så gör du bäst i att inte missa den. Okej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar