tisdag 14 juli 2009

paint it black

Göteborgsdagar är som alltid pysseldagar. Jag fastnade i en sovmorgon, men min snälla inneboende påminde mig om att jag ställt fram penslar, sandpapper och grejer i hallen för att jag inte skulle smita från fixa-spegeln-jobbet som skulle göras idag. Så, ned på gården och fixa, alltså. När jag sen var igång och nöjd gick jag ut för att fixa en ljusslinga medan färgen torkade. Lampaffären på stigbergstorget var stängd, så jag gick vidare mot stan. En lagom lång promenad som handlade om infall och idéer. Vägar jag inte brukar gå och handla det som faller mig in.
En röd ljusslinga på en lampaffär på Linnégatan. En mumintroll-tavla på en affär på en bakgata i haga. En rubiks kub på akademibokhandeln på Avenyn. Mat på jonsborgs for auld times sake, faktum av en snäll man i entrén till stadsbiblio. En bunt låneböcker. En lång promenad hem, genom vasagatan, upp sprängkullsgatan, över skanstorget, via en okänd bakgata, upp sveaplan, olivedalsgatan, över nordostpassagen, genom slottis och hem.
Någonstans hittade jag en liten butik som hette form och fantasi eller något sånt. Ska klura lite och sen gå tillbaka dit.
En utflykt som tog ett par timmar. Men roligt har jag haft. Och nu ska jag ned och hämta spegeln och se om den har torkat. Snart är hallen okej. Fast jag har fått ett par nya idéer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar