torsdag 5 februari 2009

Lakrits från Harrisburg

Alltså, det där med kärnkraft gör mig så trött. Jag försökte hålla mig uppdaterad på omvärlden, så jag kollade på nyhetsmorgon eller morgon-tv eller vad det heter, och såg nån pappers-fack-nisse debattera med naturskyddsföreningens ordförande. Den ena pratar om miljö, utveckling, hållbarhet och långsiktiga lösningar. Den andra maler på om vikten av billig energi för industrin och att kärnkraften blivit säkrare och hur viktigt det är att kunna snabbt producera mycket och billig energi.

Jag känner mig lite förvirrad. Saker jag trodde att jag visste och saker jag trodde jag förstod hur de fungerade verkar inte gälla längre. Har vi inte ett folkomröstningsbeslut på att vi ska avveckla kärnkraften? Kan man då riva upp lagar som säger att man inte får bygga ut? River man inte då upp folkomröstningsbeslutet också då?
Var det också bara en rådgivande folkomröstning? Vad är meningen med en demokrati om inte det är vad folket velat som ska styra? Om inte folkomröstningar är det som ska väga tyngst?
Kan man komma undan alla beslut genom att förhala processen så länge att man kan säga att de inte gills längre för att läget är ett annat? Borde man inte avvecklat kärnkraften när man sa att man skulle det istället för att bara vänta och hoppas att det skulle gå så lång tid att man kunde säga att det nu rör sig om en helt annan kärnkraft och teknik och att det gamla beslutet inte alls gäller det som finns idag?

Jag kan aldrig tro att kärnkraft är den bästa lösningen.
Själva problemet är ju först och främst egergikonsumtionen och den överdrivna konsumtionen i allmänhet. Sluta tillverka massa onödiga saker, sluta använda så mycket. Sluta slösa på el och sådant. Alla lampor måste inte vara tända. Det finns så mycket onödigt ljus överallt. Ljus nog för att skapa en trygg stadsmiljö, absolut. Men ljus som bara är reklam eller någon som glömt släcka. Nej.

Hållbar utveckling är så uttjatat begrepp. Hur ska man orka? Jag gör en spotify-lista istället för ett blandband. Idag behövs det musik för att hålla engagemanget igång. Songs to fan the flames of the discontent - blandbandet, vol 2: Lakrits från Harrisburg:
Du får två bra exempel, i väntan på att själva spellistan blir klar:

http://open.spotify.com/track/6Zal9LY8ABUPP98P1yexI8
eller
http://open.spotify.com/track/4ZKiiGmFkjENDjMoh8vx6d

Hoppas att det funkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar