måndag 31 maj 2010

Satans mördare.

Det var Olof Palme som sa det. Jag saknar någon som Olof Palme idag. Jag gläds åt att vänsterpartister runt om i landet idag vågar följa i det som slogs an i Ekot i morse.

Idag heter min förebild Olof Palme, han som även sa:

"Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn och det som pågår idag i Vietnam, det är en form av tortyr. Det man nu gör, det är att plåga människor. Plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse under maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972."

Och idag. Sista maj 2010, internationellt vatten utanför Gaza.
Någon säger att något fartyg seglat under Amerikansk flagg och därför räknas ombordstigande på sånt skepp som invasion av amerikansk mark. Om det är sant borde det väcka USA ur sitt Louisianatunnelseende. Det kanske var därför han åkte hem.

I lördags oroade jag mig för min pappa som ingen hört nåt från sen han försvann in i radioskugga i närheten av där det hände en stor bilolycka.
Med det i huvudet kändes det extra tungt att höra Linus Gardell berätta att de inte hört nåt från hans pappa. Briljanta religionshistorikern Mattias Gardell ombord på det turkiska ledarskeppet.
Det känns oroväckande att de andra svenskarna en efter en rapporteras in, men ingen vet något om dem.
Det har sannolikt hänt dem något.
Jag undrar om ifall inte, om det skulle vara så att Israel faktiskt dödat en svensk, resten av landet kan instämma i Palmes gamla ord om Franco och kalla Israel vid sitt rätta namn. Satans mördare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar