tisdag 24 juni 2008

Tunnelseende

Idag funderar jag över Chalmerstunneln. Den verkar nästan gå i en cirkel, eller åtminstone svänger den riktigt mycket. Gör den det eller känns det bara så? Varför går en tunnel i en stor båge? Kan man inte bygga raka tunnlar? Håller de bättre om de svänger? Är det något med berget som gör att man inte bygger rakt? Eller går den rakt? Ibland verkar det som att den svänger som ett s, för den gör en stor sväng i början (från korsvägen-hållet) och en liten åt andra håller precis innan man kommer ut vid Chalmers..
Jag undrar hur lång tunneln är. Den känns ju evighetslång.
Någon gång skulle jag vilka kolla på den närmare, men det sägs ju vara omöjligt och jätteförbjudet att gå till fots i den.
Kanske finns det info om den nånstans.
Tills vidare fortsätter jag att fundera över den på vägen hem från jobbet.

Jag har ont i hälen. Men det är också det enda som känns dåligt. Friskare, alltså.
Meningslös mat på jobbet. Det är tur att det är sommar snart så att det kanske börjar funka med allergimat och sådant. På sommaren får de ju listor över sånt. Nu får man påminna dem från dag till dag.

Glada barn på jobbet, gjorde morgonen okej. Fast lite beklämmande, när det ena barnet är elakt mot det andra, på ett typiskt sånt där barn-sätt. De for runt i korridoren, och den ena tjejen berättade för den andra om hur roligt det var på Liseberg och undrade varför den andra tjejen inte hade ett armband, för det skulle man ju ha. Sen bestämde hon att den andra tjejens familj skulle möta dem vid tekopparna och att de skulle komma till Liseberg kl 14. Den andra tjejen undrade något, jag minns inte vad, och den första tjejen skrattade och förklarade överlägset hur det minsann var... och så fortsatte de sådär. Är barn alltid såna? Så fort den ena är lite osäker så blir den andra överlägsen och försöker köra med den osäkra. De verkar leka på lika villkor, men det ser ut som att den ena far lite illa av det också.. Stackars liten.

Brandövning. Helt okej tidsfördriv. Samma ganska usla info-film om brandsläckning. Samma rundvandring på jobbet och kolla på släckutrustning och så vidare.
Prova brandsläckare är skoj, att göra det på arbetstid är ju helt schysst.
Två av mina kollegor ville av nån anledning inte testa, så de drog, helt enkelt. Jätteskumt! Utan att säga nåt, utan att liksom förklara. Vad är det som är otäckt med brandsläckare? Strider brandsläckare mot Islam? (det är deras enda gemensamma nämnare, vad jag kan komma på) Det var ju inte som att det ens var en eld de skulle testa att släcka. Det blåste för mycket, så vi fick bara prova att bära dem och släcka en imaginär brand. Enkelt, ofarligt. En bra träning, om man aldrig använt brandsläckare förut. Rätt dumt att inte testa när man får chansen och det inte är skarpt läge.. Så jag fattar inte och jag tycker att det är ganska dåligt av dem. Vad gör de om det brinner? Eller om nån av oss andra behöver hjälp? Borde man inte kunna sånt, så man kan hjälpa till?
Jag borde verkligen byta jobb.

Jag försökte spela Betapet med min faster, men det ringde en funktionär om Arvika mitt i, så jag fick avbryta. Jag hade ändå bara konsonanter, så jag fick inga bra ordmöjligheter, men det kändes tråkigt ändå. Det var länge sen jag spelade. Jag kanske borde börja igen? Men jag gillar inte att spela med okända människor, det blir så opersonligt och tävlingsinriktat om det är fel typ av person man spelar med.

Jag funderar över det där med avlyssning och grejer. Vilket väsen det blivit om det. Jag orkar inte, och jag vill inte vara med i facebookgrupper ledda av fria moderata studentförbundet, oavsett vad det handlar om.

3 kommentarer:

  1. Men snart är det allt festival!!

    SvaraRadera
  2. Jag körde i Rudbeckstunneln i dag. Den var rak som en nyhyvlad pärt. Ta ett smultron!

    SvaraRadera
  3. Alltså, det är ju på inget vis omöjligt eller svårt att promenera i chalmerstunneln. Det är bara att lalla in. Problemet är väl att man kan ge sig fan på att det står en kanske inte jättesnäll tant eller farbror polis på andra sidan när man kommer ut.

    Jag tror för övrigt att skälet till att tunneln svänger var att de ville att den skulle komma ut på rätt ställe, helt enkelt.

    SvaraRadera