söndag 22 juni 2008

Jag tittar på TV

Katten har åkt hem och L är i Frankrike. Jag är hemma och blir frisk. Dålig igår, bättre idag.
Dåligt på matfronten, dock. Dröjde länge innan jag kom mig för att koka pasta. Ingen avancerad mat när L inte fixar. Dåligt av mig. Jag borde ju kunna. Men orkar inte.
Jag vill tilll mitt försvar hävda att det inte var bättre när jag bodde ensam, så det handlar inte om att jag blivit bortskämd nu... inte helt, iallafall. Jag tycker inte att mat är intressant, helt enkelt. Om det skulle finnas näring i tablettform som man klarade sig på, så skulle jag absolut föredra det framför den eviga cirkusen laga mat - äta mat - laga mat och så vidare. Handla mat tycker jag är okej. Men resten. Njee.

Dagen har mest innehållt festivalplanering och vila. Gilmore Girls på tv och dvd, blev rörigt när de visade ett avsnitt ungefär fem avsnitt före där jag var i min dvd och jag sen skulle gå tilbaks till dvdkollandet. Saker som inte hänt än, men som jag ändå nyss sett..
Ah, well. Dagens I-landsproblem.

Annars, åskväder och funderingar kring feminism i film.
tv4 visar "Legally blonde", en film jag inte riktigt kan avgöra vad jag tycker om, ur feministisk synvinkel. Rent filmmässigt tycker jag att det är en rätt enkel film, som är skojig på några enstaka ställen, men inte mer. Inget man ser på eget initiativ, men som jag inte kan lämna därhän förrän jag kommit underfund med. Jag gillar Reese Witherspoon och tänker att hon måste ha nåt krav på vad hon är med i. Men kanske inte. Kanske är det hennes grej att medverka i ytliga, enkelt roliga filmer med schablonbilder av genus, men med en väl dold kort sekvens av spikrak feministisk propaganda. Jag vill påpeka att jag inte lagt ner nån tid på den här analysen, utan mest funderat när jag såg tv-tablån och zappade förbi filmen.
(jag är för mörkrädd för att se på Morse när jag är ensam hemma. Ja, så patetiskt mörkrädd är jag. Det här avsnittet var iofs inte så otäckt, men man vet aldrig. Ibland är det nåt som får mig sömnlös. Sällan sånt som får andra sömnlösa, har jag märkt. L och jag tycker nästan aldrig att samma saker är otäckt i filmer. Men, jallafall..)
Jag vet inte var i legally blonde den klara feministiska repliken kommer, men jag kan tänka mig at det finns nån. Jag har en massa funderingar kring den där filmen, men ska jobba imorgon, så jag borde sova nu. Så vi tar det imorrn, tror jag.
Ooh, cliffhanger? Nice!

1 kommentar:

  1. Jag började titta på legally blonde och funderade på precis samma sak. Jag kan inte bestämma mig för om det är bra att även typiskt flickiga flickor tar för sig, eller om det är dåligt att typiskt flickiga flickor fortfarande känner ett behov av att vara sådär flickiga. Jag lutar åt det första... folk får väl vara som de är bara de står upp för sig själva och tror på sig själva. Men att hon gör hela grejen för att passa in i en image som hennes pojkvän vill ha, det ställer allt på huvudet igen. Meh.

    Fast på det sättet är ju filmen bra, den väcker ju många tankar och frågor och det är ju kanske det viktigaste.

    SvaraRadera