torsdag 21 oktober 2010

Heder-vaddå?

Det är så mycket jag inte förstår. Hederskultur, tex. Hörde från en vän som håller sig gömd från allt, för att hon är hotad av, som hon säger, "du vet, hederkulturen". Hon är en av de tuffaste jag känner, så himla cool och gör så mycket olika saker. Samtidigt lever hon i en helt annan värld och jag kan inte alls förstå vad det är som händer henne. Jag tycker det låter helt osannolikt, det hon berättar. Och ändå är jag lite orolig. Jag har lovat att ringa henne imorgon för att få veta mer. Men så som det låter så tänker jag att det kan vara för sent då, om det är så allvarligt som det låter på henne. Jag önskar jag kunde göra något, men när jag inte ens förstår problematiken är det ju svårt att veta hur, vad, om man ska göra något.

Och här går jag och tänker att jag måste sova för att orka imorgon. Som att mina problem vore riktiga. Storm i Gbg, vinterdäcksfunderingar och utvärderingssamtal i skolan. Är det verkligen nåt att oroa mig för? Nu oroar jag mig för, låt oss kalla henne Anna, istället. Det känns mer relevant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar