fredag 16 april 2010

Fördel: Norge

Vissa saker är så himla mycket bättre i Norge. Eller, en sak iaf. Resten vet jag inget om.
Men norska vädertjänsten YR är så sjuukt mycket bättre än SMHI. Det har vi ju vetat länge, även om de är lite ambitiösa och ändrar sig varannan timme så man aldrig rktigt VET om det kommer regna eller inte... men sak samma. Det är ingen slump att de flesta jag känner (och alla andra också) verkar kolla vädret på YR mycket hellre än på SMHI, trots att de säger olika saker från timme till timme. När vädret väl kommer stämmer det ofta precis in på vad de sa senast, även om det inte stämmer med vad de sa från början...

Och nu. YR har bästa följetongen om askmolnet, med utbredning och konsekvenser och intervjuer med nån som fått askregn på sin nytvättade bil.
SMHI har en länk till krisberedskapsmyndigheten.
Say what? Jag vill ju ha enkla fakta på dumma frågor som jag inte förstår. Vad är ett askmoln? regnar det aska då?
Men allt jag får på svenska är en länk till en sida som handlar om policys för stängande av luftrum.
På norska får jag däremot veta precis allt jag behöver. och återigen hjärtar jag yr.no.
Bästa vädret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar