torsdag 29 april 2010

alla välpolerade, tomma plastartiklar

Jag tänker såhär att om nyårslöften inte är nåt kanske förstamaj-löften är en bra grej. Att varje år börja med nåt eller sluta med nåt för att göra världen lite bättre. Ett steg i taget.

Det läcker olja i havet. Jag funderar på plast.
svd kan man också läsa om förbud mot plastleksaker som delar av snabbmatspaket.
Jag tänker ännu mer på plast.

Det här med inga plastkassar är ju ett steg. Men jag tänker att jag kanske ska utmana mig lite. Ingen plast alls? Nej, det går inte. Så lite plast som möjligt. Ja, bättre.
Finns det fryspåsar i nåt annat än plast? Det är dags att leta alternativ.
Det är dumt att kasta sånt man redan har, men nya saker blir i andra material.
Mina braiga gummistövlar är tex i naturgummi av något slag.
Jag känner att jag måste läsa in mig ordentligt på det här, så det blir rätt. Är aluminiumfolie bättre än plastfolie? Heter det smörpapper för att man slog in sina smörgåsar i det förut? Är det ett alternativ til att ta med sig fikarast-mackan i plastpåse? Fanns det inte små lådor för smörgåsar förut?
Är såna där avfallspåsar man köper på rulle i affären mycket bättre än ica-kassar till sopor? Blir det egentligen några sopor alls om man skärper sig och källsorterar allt?
Vad gör man med tusen tomma schampoflaskor? går det att köpa på refill?
och är en jordgubbssylt-refill som är i mjukplast bättre eller sämre än en ny burk i glas varje gång?
Äh, fuckit. jag ska ju göra egen sylt i sommar, så just DET är ju inget problem.

Men jag känner mig lite vilse och undrar om det finns en miljörådgivare eller en sida på internet som kan ge mig lite vägledning. Årets förstamaj-löfte är iaf att det minsann ska vara slut på allt onödigt plast. Det går inte att skippa plast helt, tror jag, men tills det gör det måste det här vara ett godkänt steg på vägen, ja?

1 kommentar:

  1. Faktum är att plast i sig inte är sådär rasande miljöskadligt. Precis som bränsle beror det ju på vad man har för råvara. Det finns ju plastpåsar gjorda av majs.

    Mjukplast bildar endast kodioxid och vatten vid förbränning. Dessutom är det lättare att få en fullständig förbränning jämfört med att elda trä. Hårdplast innehåller däremot ofta miljöskadligare härdningsmedel (vet inte om det finns helt miljövänlig hårdplast).

    Faktum är att plastpåsar, ur energisynpunkt är bättre än pappåsar då mindre energi förbrukas vid tillverkning.

    Tygpåsar är det som är allra bäst att bära hem maten i. Men fryspåsar är nog precis som du säger svårt att hitta vettiga ersättare till.

    SvaraRadera