torsdag 28 januari 2010

jättesmå, jättesvenska städer

Att resa med buss var ganska trevligt. Internet ombord (som slutade funka i mariestad, men ändå) gjorde att det kändes som att det gick ganska snabbt. Att det kostade 170:- istället för minst 400:- var väl den avgörande faktorn. Bonusen i det hela var att jag fick se delar av landet som jag aldrig får se annars. Bilresan Göteborg-Örebro går längs ickemotorväg men fortfarande tråååkig väg långt bortom och utanför all bebyggelse värd namnet. Transportsträcka är bara förnamnet. Tåget är också rätt tråkigt. Men bussen körde genom små samhällen och byar, stannade inne i orterna och det gick att faktiskt få en skymt av ställena vi passerade. Bilhandlare, samlingslokaler, folk som var ute och gick. Liv och vardag som pågick. Det var trevligt. Kanske ska jag åka mer buss än tåg framöver. Om tur och retur kostar lika mycket som enkel resa med tåg (ibland nästan mindre) så är det ju helt klart värt den där extratiden det tar.

Ikväll är jag ensam i Örebro. P har släktingar hos sig, så jag bor hos Ami. Och hon är så klart inte hemma. Jag trivs. Det enda jag har att gnälla över är att det bara är skräp på TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar