tisdag 21 oktober 2008

Malmö

Över helgen i Malmö hos M och R.
Så påtagligt avstressande att vara borta. Allt kändes harmoniskt och allt var bara trevligt hela tiden.
En chans att komma ihåg vad jag vill, vem jag är och hur jag vill ha det.
Så soft att bara sova i vardagsrummet/köket och äta scones till frukost.

När jag kom till Malmö hamnade vi mitt i en motdemonstration mot rasistiskt torgmöte. Folk med nycklar, visselpipor och annat oväsen gjorde sitt bästa för att det inte skulle höras något av alla de fuskfakta som torgmötestalaren försökte lura i malmöborna som kom gående längs stadens mest trafikerade shoppinggata.
Senare hade vi en lång diskussion med R och oss själva om det verkligen är okej att överrösta folk som försöker framföra åsikter.
Jag tror att det finns bättre sätt, men jag blev så glad av att delta i själva demonstrationen. Som en påminnelse om vem jag var förut, vad jag tycker är viktigt och vilka sammanhang jag känner mig hemma i. Vänsterslagord, plakat, banderoller och folk i palestinasjal. Jag borde göra mer sånt. Jag borde prioritera tid för det.

Falafel på vägen hem, genom malmö, förbi kulturcentralen och liknande ställen. Jag slogs av hur många teateraffischer som fanns i fönstret. Jag har ingen koll alls på malmös teatrar. Hade vi planerat hade vi kunnat gå på en skitbra pjäs bara tvärs över gatan från lägenheten, men äh, vi kom på det för sent.
Vi skippade chokladens dag för lördagen och satsade på äppelpaj och kortspel istället.
M hade en kompis som fyllde år, och framåt elva försvann hon ut nånstans. Jag hängde inne hos R och åt kvällsgröt och pratade om festival och massa annat. Hans kompis - också M - hängde också där och vi pratade om bilder och bröder och polen. typ.

Vi hade blivit lovade våffelbrunch hos M:s kursare Kaninmannen, men sov för länge. Så vi råddade ihop våfflor och scones hemma istället. Det blev en schyyst frukost, fast först vid tolv. Jag hade ordningsamt nog ätit gröt vid nio för säkerhets skull. Grannen S kom förbi, liksom A/F (svårt att veta om förnamn eller efternamn ska användas) som jag pratat med på msn på morgonen. Schyyyyst kollektiv-brunch!

nu ska jag laga kvällsmat! återkommer om söndagens promenader sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar