lördag 1 oktober 2011

Bellatrix i Orion

Vi gjorde fel den där kvällen för länge sen, när vi försökte kolla på stjärnor ute på Djurgården. Där syntes inget för alla ljus från stan. Härute, däremot, på Norra Djurgården, är det stjärnklart något alldeles väldigt. Fel djurgård då, alltså. Och helt uppenbart osant att det inte går att se stjärnhimlen i Stockholm.

För den som förstår referensen i rubriken (tex Linnea) vill jag understryka att det inte alls finns nån association mellan det stjärntittandet och mitt stjärntittande, varken nu eller då.Det var bara den första namngivna stjärnan jag kom att tänka på. Och var det inte förresten Vega i Lyran som var den speciella stjärnan?

Inatt är det stjärnklart och svansen av karlavagnen pekar rakt ned på mitt hus. Jag skulle vilja vara vaken och kolla på stjärnor och se om jag glömt alla stjärnbilder utom Orion och Karlavagnen, men imorgon är det kåruppstyrningsdag och då borde jag alltså sova nu. Jag ville bara säga det där om stjärnorna. Att det gör mig glad att de syns här. Bara för stjärnornas egen skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar