måndag 23 augusti 2010

och första dagen i nya staden

och efter skolan lyckades jag köpa ett SL-kort och är lite nöjd. Dels är det bra att göra rätt för sig, dels är det jättesvårt att lära sig planka i ett nytt trafiksystem och dels är det skönt att inte behöva oroa sig för kontroller eller liknande. Jag betalar TV-licens också, fast jag just nu inte har nån TV. Den kommer förhoppningsvis i nästa vecka, men jag spelar ju ändå bara på den. Jag har inte kollat på vanliga tv-sändningar på evigheter. Men om jag blir kulturminister när jag blir stor ska jag minsann ha skött sånt där, tänker jag.

Fanny (inte skol-Fanny utan festival-Fanny) hjälpte mig att bära saker till källaren och städa köket. Det blev himla fint och nu känns det här som närapå ett hem. Jag vill inte alls flytta - jag känner at jag flyttat nog på ett tag nu - och hoppas att jag kan bli kvar här, åtminstone ett tag.
Vi gick ned och slog fast att rödgula puben på hörnet är nya måndagsöl-stället. Kanske för att de gav oss gratis påfyllning av nachos. Och för att de spelade Ramones. (och 90talspop i en fin blandning)
I väntan på Fannys buss (som går strax bortanför min gata. mkt praktiskt) hittade vi Kronobergsparken med fina kaniner, en Ikaros-staty och en bra sån där waldorfgunga. It's no slottsskogen, men det var en nice park.

Bra avslut på bra dag. Känns som en hel livstid sen i morse. Jag har faktiskt bara varit här i ett dygn + några timmar. Jag känner mig inte helt hemma, men börjar komma överens med tanken att jag faktiskt bor här nu. Det är här jag är. Det här är hemma.
Jo. Något dammsugarvarv till, så kan det faktiskt vara det. Nya hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar