fredag 15 augusti 2008

the bare necessities

Bara en kort notering:
Vi har precis packat upp nästan allt vi flyttat. vi magasinerade i princip alla böcker, för det är skitjobbigt att packa ned och upp och ned och upp igen.
Kvar i en bokhylla har vi alltså ett och ett halvt hyllplan böcker. The bare necessities.
Två saker bestämde jag mig för, för att utmana mig själv -
1) jag får inte sortera dem i bokstavsordning. De står uppdelat på pockets och inbundna, för hyllhöjdens skull, men mer ordning än så får det inte vara. Det gör lite ont i mig när jag ser de tre delarna av Ringen-trilogin i helt olika ändar av raden, men det finns visst folk som har alla sina böcker i ingen ordning alls. Hur de hittar det de letar efter fattar jag inte, men nu ska jag testa iallafall.
2) jag får inte köpa nån ny bolk förrän de vi har med oss är utlästa. Det betyder att jag måste plöja igenom Doktor Glas till slut och massa annat jag inte egentligen orkar med. Också en utmaning. Och nyttigt för ekonomin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar