onsdag 21 mars 2012

morgon-Hanne rasar mot otydligheten i nyhetsmedia

Alltså, rubriksättare. Har de slutat vara en yrkesgrupp? Är de ersatta av en slumpgenerator?
SvD skickar mig vänligt nog ett nyhetsbrev varje morgon för att hålla mig uppdaterad på världen. Mestadels är det ett ganska kasst nyhetsbrev som kommer sent och innehåller ett obegripligt prioriterat urval av icke-händelser. Ibland innehåller det en länk till senaste Berglin-serien, och av den anledningen har jag inte avanmält mig än.
Men idag undrar jag mer än nånsin. "Mannen kan vara nära att ge sig" säger både ämnesraden och huvudnyheten. Okej att jag kanske inte helt följer med i ALLT, men vemdå "mannen"? Finns det bara en man i nyhetsflödet just nu? Jag läste igår om det som händer i frankrike, men ÄR det så självklart att det är den enda "mannen" som skulle kunna avses? Varför förväntas jag fatta det? Är all kreativitet borta? Kan de inte ens bemöda sig med att döpa honom till nåt? I en tid då varenda tomte får ett tillnamn? I en värld full av "bonde-fredrik", "boxer-robert" och gud vet vad? Så dyker det upp nån som GÖR nåt, men som bara blir "mannen" ändå? Alltså, gör nåt är väl kanske lite missvisande, det är ju inte som att han uppfinner penicillin, men "massaker-mannen" är väl också en titel man kan få? Vad är fel på hederliga pronomen som "27-åringen" och sådär?
Och vad hände med inställningen att en rubrik ska förklara innehållet så man inte behöver läsa mer?
Och inte heller råka läsa saker man inte bryr sig om.
(Hej, samhällsengagemang. Efter lunch ska jag också börja bry mig om världen, men 09:30 på min sovmorgon vill jag inte alls befatta mig med en minut-för-minut-rapport från nåt post-massaker-gisslandrama i frankrike. Men jag är ju nyfiken, så om ingen rubriksätter artikeln åt mig kommer jag ju börja läsa ändå. fast jag inte vill!)
Alltså sätter jag nu en tydlig rubrik på det här blogginlägget, så ni som ogillar rasande, nyhetsmedia, otydlighet eller mitt morgonhumör enkelt kan navigera förbi detta. Ingen orsak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar